14 maja 2012

Sycyljano skuteroza czyli Sycylia po mojemu.

Sycylia w starożytności Trinacria – największa wyspa na Morzu Śródziemnym (25 710 km²), leżąca na południowy zachód od Półwyspu Apenińskiego, od którego oddziela ją wąska Cieśnina Mesyńska. Zamieszkuje ją około 5 milionów mieszkańców.
Razem z wyspami Wyspy Liparyjskie, Egady, Wyspy Pelagijskie i Pantelleria tworzy od 1946 roku region autonomiczny we Włoszech (o powierzchni 25,7 tys. km² i 5,1 mln ludności). Najwyższym wzniesieniem na wyspie jest wulkan Etna (3323 m n.p.m.). Na wyspie panuje klimat śródziemnomorski. Rozbudowana sieć rzeczna, największe rzeki to: Salso, Simeto, Platani.
Region Sycylia jest podzielony na 9 prowincji: Palermo, Katania, Mesyna, Syrakuzy, Trapani, Ragusa, Caltanissetta, Agrigento i Enna.

Tyle z Wikipedii.

Dla mnie Sycylia to rozkoszne wakacje we dwoje, basen przy hotelu gdzieś między Palermo, a Cefalu moczenie się z nudy w basenie i picie drinków w ilościach hurtowych.

plaże muszą być równe

Tym razem postanowiłem się nie nudzić na wakacjach z żoną i nie moczyć mordy całymi dniami w szklance z drinkiem.

Pomysł wyjazdu urodził się jakiś czas temu w głowach znajomych Jara i Wiolutki - :) i od razu się nam spodobał. Zamiast siedzenia w basenie jazda na skuterach i zwiedzanie wszystkiego z pozycji skuterowej - skuter na Sycylii traktowany jest jak rower, zakazy i nakazy go nie dotyczą :).  Naszej czwórki nie interesowało zwiedzanie ruin i rozpadających się zabytków beee nuda.

drzewo puszczające korzenie z konarów z braku miejsca na ich rozrost pod ziemią

Interesowała nas raczej kultura i styl życia mieszkańców wyspy, ich zwyczaje, zachowania i to zwłaszcza w regionach i miasteczkach nie odwiedzanych przez turystów.  Dzięki skuterom było to osiągalne, dystans który mogliśmy pokonać wynosił około 250 kilo dziennie i korzystaliśmy z tego pełną gębą.

Pierwszy raz jeździłem w terenie skuterem i to z plecakiem (żoną) za sobą.

Trochę o naszych pojazdach : czterosuwowe silniki spalinowe o pojemności 125 ccm dawały wystarczający zapas mocy aby jazda nie była mącząca. Marki pojazdów były różne, ale nie czas na reklamę.  Spalanie w granicach 2,5 - 3 litra na 100km nice!
Cena: na trzy dni 115 Euro na kolejne dwa dni wzięliśmy samochód cena wyszła podobna na parę.

Dzień na skuterach kończyliśmy kolacją w hotelu około 19-00  a o 23-00 szliśmy nad morze grillować owoce morza zakupione wcześniej gdzieś na prowincji.
Kiedy zwiedzaliśmy miasteczka dawało się zauważyć, że nawet lumpy w bramie ubierały się lepiej niż nasi codzienni zjadacze chleba. Apaszka i spodnie w kancik oraz koszula to struj obowiązkowy. Jeśli ktoś wyglądał gorzej z pewnością był turystą :) Spokój jaki towarzyszył ludziom udzielał się i nam.

Wyjazd jeden z lepszych w moim życiu. Bez napinki, że muszę, że żona czeka w domu, że zaraz coś urwę w motorze bo za ostro, że plan dzienny do wykonania, namioty i wiele innych których jak to piszę mi jednak brakowało :) .

Prom do Tunezji

Nachodzi mnie jeszcze jedna refleksja . Po jeździe w maksymalnie zatłoczonym mieście  nie widziałem, żadnej stłuczki każdy każdego przepuszczał z dwóch pasów ruchu robiło się cztery każdy trąbił dając sygnał innym, że jest w pobliżu i to działało.

programowanie GPS :)

Sycylia piękne miejsce na wycieczki skuterem, autem i rowerem. Dzięki temu wyjazdowi mam pomysł na Sycylię bez hotelu. Kupić tanie bilety lotnicze do Palermo około 150 PLN (w obie strony) spakować się już do jazdy na moto i na miejscu tanio i z pełnym "asistans"   wynająć skutery 125 ( ich plusem jest małe spalanie, tani wynajem i wystarczająca moc) cena na dwa tygodnie nie powinna przekroczyć 1400 PLN koszt całej wycieczki powinien zamknąć się w 2000PLN . Nie warto ciągnąć tam swojej maszyny bo i tak na Sycylijskich zakrętach nie pogonisz a szyku też nie zadasz :)